keskiviikko 6. tammikuuta 2010

Referaatti artikkelista Psykomotoriikasta apua oppimisvaikeuksiin

Psykomotoriikasta apua oppimisvaikeuksiin

Monilla lapsilla ja nuorilla on todettu erilaisia oppimisvaikeuksia(n.5-20 prosentilla),niillä ymmärretään yleensä lukemisen,kirjoittamisen,matematiikan ja tarkkaavaisuuden ongelmat.Motoriikan merkityksestä oppimisvaikeuksiin liittyen on keskusteltu aika vähän mutta viime aikoina se on alkanut kiinnostaa myös suomalaisia tutkijoita.
Monilla lapsilla joilla on opimisvaikeuksia on todettu myös eriasteisia karkea-,ja hienomotoriikan ongelmia.
Monet kuntoutusmenetelmät on kehitetty vain tietyille kehityksen osa-alueille eivätkä ne ota huomioon ongelmien päällekkäistä esiintymistä.

On todettu että yksilöllä esiintvät ongelmat jollakin osa-alueella (fyysismotorinen,psyykkinen,sosiaalinen ja kognitiivinen)heijastuvat ja vaikuttavat toisiinsa joten psykomotoriikka pyrkii ottamaan huomioon ne kaikki yhtä tärkeinä.Esim.oppimiseen liittyvät tai/ ja motoriikan ongelmat eivät vaikuta vain oppimiskykyyn tai liikkumiseen vaan niillä on vaikutusta myös tunne-elämän ja sosiaalisen käyttäytymisen alueelle.

Psykomotoriikan käsitteellä tarkoitetaan eri yhteyksissä eri asioita mutta tässä yhteydessä se tarkoittaa lähinnä Saksasta lähtöisin olevaa kuntoutusmenetelmää jota on Keski-Euroopassa käytetty jo yli 30 vuotta.

Miksi puhutaan psykomotoriikasta eikä motoriikasta ? Psyyke ja motoriikka,mieli ja keho,havainto ja toiminta ovat erottamattomaasti yhteydessä toisiinsa.

Psykomotoriikassa on kyse kiinteästi havainnointiin ,liikkumiseen ja ympäristössä toimimiseen liittyvästä psyykkisten ja motoristen tapahtumien toiminnallisesta yhteydestä.

Liikunta nähdään merkittävänä osana persoonallisessa kehityksessä koska ihminen ilmaisee itseään liikkuessaan kokonaisvaltaisesti sekä kehollaan että tunteillaan.Psykomotorisen harjaannuttamisen tavoitteena ei ole "korkeammalle,nopeammin,voimakkaammin",vaan ihmisen kokonaiskehityksen tukeminen lähtien pikemminkin ykilön vahvuuksistä eikä heikkouksista.

Koska lapsi kehittyy oman aktiivisen toimintansa kautta,on tärkeää että toiminta motivoi lasta ja että se on hänen kehitystasolleen sopivaa.Psykomotoriikassa toiminna keskeisiä tavoitteita ovat onnistumisen kokemukset,leikki ja elämykset.Parhaimmillan toiminta tuottaa lapselle ns.flow-kokemuksen jolla tarkoitetaan huikaisevaa onnen ja mielihyvän tunnetta-kaikki muu unohtuu.

Psykomotorisen harjaannuttamisen vaarana voidaan pitää sen toteuttamista suunnittelemattomasti ja pinnallisesti.Se ei ole kokoelma irrallisia harjoituksia.vaikka ilo ja leikki ovat lapselle tärkeitä,on terapeutin oltava tarkaan selvillä tavoitteista ja siitä yhteydestä mihin toiminta liittyy.

Nykyisin liian monet oppimisvaikeuksista kärsivät jäävät ilman apua.Kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa toisiaan.Kuntoutuksen tulisi liittyä kiinteästi henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskevaan suunnitelmaan (HOJKS),jonka tekemisessä neuvolan ja päivähoidon tiedot ovat tärkeitä.Tässäkin on edellytyksenä moniammatillinen yhteistyö unohtamatta perhettä ja lähiympäristöä.

1 kommentti: